Bij ons kan je coronaproof sporten. Lees meer

Verbeter je uithoudingsvermogen in 12 weken met Endurance

Train je uithoudingsvermogen in 12 weken met Endurance

Sinds de komst van onze trainer Ronald kun je bij Feel Good Fitness Factory Endurance-lessen doen. Endurance is een programma van 12 weken waarin je elke 3 weken een ander type uithoudingsvermogen traint. Denk bijvoorbeeld aan lange afstand, hoge intensiteit en sprinttraining. In dit blog leggen we je de voordelen uit!

 

Goede cardiotraining zorgt voor betere prestaties in je workouts (WOD’s). Je traint namelijk je uithoudingsvermogen, waardoor je langer door kunt blijven gaan. Dat kan handig zijn bij WOD’s zoals ‘Murph’ bijvoorbeeld, een workout waarbij je hardlopen, push-ups, pull-ups en squats in hoog tempo met elkaar afwisselt.

 

Explosieve kracht

Naast het trainen van je uithoudingsvermogen, werk je in Endurance ook aan je explosieve kracht. Reken er maar op dat het van pas komt als je bezig bent met wall balls en box jumps of een korte intensieve WOD zoals ‘Fran’.

 

4 soorten uithoudingsvermogen

Je hoeft overigens niet bang te zijn dat we 10km gaan rennen of roeien, maar wat je wel kan verwachten is een programmering van 12 weken waar we na elke 3 weken een ander type uithoudingsvermogen gaan trainen. Welke soorten zijn er dan, horen we je denken?

 

Er zijn 4 soorten uithoudingsvermogen:

 

  1. Long steady pace: lange afstand, duur training, WOD’s van +/- 30 min
  2. Mid high intensity: korte intervallen met redelijke intensiteit, relatief lange rustpauzes. Bijv. 1500m of 8 x 400m
  3. Lactaat training: training met hoog volume op hogere intensiteit en weinig rust tussen de sets
  4. Sprint training: extreem hoge intensiteit, bestaande uit korte (minder dan 60 sec) intervallen

 

Opbouwen in 12 weken

Gedurende deze 12 weken gaan we dus werken aan deze 4 soorten uithoudingsvermogen. Dit alles gecombineerd met hoofdzakelijk oefeningen met eigen lichaamsgewicht en technisch ‘simpele’ oefeningen zoals push-ups, sit-ups, burpees, box jumps etc. (No barbells allowed!). We testen regelmatig je voortgang. Dit doen we door 1k of 2k te roeien, een Coopertest, met power output etc.

Of je het leuk gaat vinden? Zeker wel! Door de afwisseling verveelt deze manier van trainen nooit!

 

Endurance is toegankelijk voor vrouwen en mannen en je kunt gedurende de hele 12 weken instromen. Check ons rooster om te zien wanneer je mee kunt doen!

 

Ben je nog niet lid, schrijf je dan snel op voor een gratis proefles.