Blijf in beweging. Juist nu! Je krijgt nu 4 keer Personal Training + 1 gratis! Lees meer

5 Tips voor Feel Good Feestdagen

5 tips voor gezonde feestdagen

De feestdagen staan weer voor de deur en je hebt vast al nagedacht over het ontbijt, het diner en de hapjes die je op tafel wil gaan zetten. Als je op dit moment werkt aan een gezond gewicht, maak je je misschien wat zorgen over al dat lekkers. Maar dat is helemaal niet nodig! Met onderstaande tips van onze leefstijlcoach Ingrid kun je heerlijk genieten van de feestdagen en ze toch gezond houden.

1. Relativeer

Het lijkt of het de hele maand december feest is, maar dat is natuurlijk niet zo. We hebben ‘nog maar’ 4 echte feestdagen voor de boeg: twee Kerstdagen, Oudejaarsavond en Nieuwjaarsdag. De overige dagen zijn eigenlijk gewoon als iedere andere dag. Blijf deze dagen dus jouw gezonde eetpatroon volgen.

2. Maak afspraken met jezelf

Als je een Kerstbrunch of –diner hebt van te voren duidelijke afspraken met jezelf. Wat eet en drink ik? Bijvoorbeeld: ik drink 2 wijntjes en eet 3 snacks of ik ga voor het voor- en hoofdgerecht en laat het dessert gaan. Hou jezelf aan deze afspraak. Ga voor het allerlekkerste, eet en drink bewust en geniet ervan. Geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen dat we dit jaar geen Kerst- en nieuwjaarsborrels hebben. Houd je de rest van de dag gewoon aan je gezonde eetpatroon.

3. Wees niet te streng voor jezelf

Als je toch een keer een pak kerstkransjes of een fles wijn hebt leeggedronken? So be it. Niets aan de hand, daar word je echt niet dikker van en je hebt zeker niet gefaald of gezondigd. Pak de volgende dag jouw gezonde eetschema weer op.

4. Ga niet compenseren

Als je genoten hebt van een uitgebreid kerstdiner ga de volgende dag niet compenseren door minder te eten of maaltijden over te slaan. Eet voldoende en voedzaam, anders komt je lichaam in de hongermodus en is de kans groot dat je het overgebleven kerstbrood ‘s middags alsnog in z’n geheel naar binnen werkt.

5. Blijf bewegen

Ga op de feestdagen regelmatig naar buiten en beweeg. Maak een wandeling, loop een rondje hard of doe een thuis-workout van de Factory. En ga naar buiten: ga een potje voetballen, speel verstoppertje of maak een speurtocht door het bos. Daar worden niet alleen je kinderen, maar ook je lichaam en jij heel blij van.

En blijf natuurlijk de heel Kerstvakantie gezellig (online) sporten bij ons!