Blijf in beweging. Juist nu! Je krijgt nu 4 keer Personal Training + 1 gratis! Lees meer

3 tips voor een goede nachtrust

Afvallen, herstellen, repareren van beschadigde cellen, sterker worden en informatie ordenen: het gebeurt allemaal tijdens onze slaap. Mensen die slecht slapen zijn gevoeliger voor stress, negatieve emoties en spanningen. Goed slapen is dus ontzettend belangrijk. De basis van je gezondheid.

Slaap is ook ongelooflijk belangrijk voor je sportprestaties. Word je vaak moe wakker, voel je je overdag moe of raak je bij het sporten snel buiten adem of verzuurd? Dan valt er misschien nog wel wat te verbeteren in de kwaliteit van je slaap.

 

Zo bereik je een goede nachtrust

Onze coach Ingrid heeft 3 tips voor een goede nachtrust voor je:

1. Zorg voor voldoende slaap⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Ga op tijd naar bed en zorg ervoor dat je tussen de 7 en 9 uur slaap krijgt. Voor veel mensen werkt het goed om een vast tijdstip te bepalen waarop ze naar bed gaan. Zorg dat je niet in de verleiding komt om nog even die serie af te kijken of dat laatste mailtje te versturen, maar wees echt streng voor jezelf. Als je elke nacht ongeveer 8 uur slaapt kun je overdag zonder problemen 16 uur actief zijn.

2. Vermijd sterke lichtbronnen
Vermijd minimaal een uur voordat je naar bed gaat sterke lichtbronnen. Vooral blauw licht (laptops, iPhones en televisie) is funest voor de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Zorg er ook voor dat je slaapkamer goed donker is, dus het liefst met donkere gordijnen. Je brein reageert sterk op licht en denkt anders dat het dag is en in actie moet komen. Gevolg: slecht slapen.

3. Sport niet te laat op de avond
Sporten is natuurlijk heel goed, maar het liefst niet te laat op de avond, want dan is de kans groot dat je niet kunt slapen. Bereid je lichaam met een rustig avondritueel voor op de nacht. Yin yoga en yoga Nidra zijn ook heel geschikt om je lichaam en geest tot rust te brengen voor je gaat slapen. Bekijk ons rooster voor ons aanbod. ⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Uiteraard kunnen er ook andere dingen zijn die meespelen als je slecht slaapt. Mochten bovenstaande tips niet voldoende opleveren, kijk dan eens of coaching is voor je is. Ingrid bespreekt graag de mogelijkheden met je.

Welterusten! Slaap lekker! 😴⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀